CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Rabu, 1 Julai 2009

3. Memori G Beijing

w.pun dh lama dah aku g beijing tapi aku still nk citer pengalaman aku g sana...rombongan cekwah ke beijing..hehe..aku g 31-5 april 2009, ramai geng2 aku yg pompuan tk g...yang g makcik2 jee...sib baik bdk2 laki opis aku g...dan bermula laa bersahabatan erat aku ngan mereka di sana..haha

ni tgh tunggu nk naik flight...

sib baik masa tunggu tu kena isi pelbagai borang termasuklah pas masuk China

tiket..

tk tau dh nk wat pe...lambat sgt dok kat balai berlepas ni tp tk lepas2 gak...

tunggu lagi...


tgh cari no. tmpt duduk...sekali aku duk ngan najib dan arman adoi..kena tido sopan laa aku

6 jam perjalanan..akhirnya sampai gak ke beijing..sampai jee dh kul 5 pagi....

dorang kata ni airport baru...tgk laa lantai dia mcm cermin dah..suhu time ni -2 ckp pun kuar asap...

time ni aku dh mula citer sedih kt dorg...yang aku tk de kawan kat sana..tk de sape nk amik gambar aku...tak de sape nk teman aku jln2..akhirnya arman tergoda..haha..siap sampai habis trip dia duk amik gambar aku jeee...jalan pun ngan aku...thanks arman...thanks gak kat rosmizam ngan najib sbb layan jee aku kat sana...w.pun terserlah muka dorg pening ngan aku..huhu

sampai2 jee...kitaorg makan..so far makanan dorg aku tk jemu...berbanding g indon..naik muntah aku makan nasi padang jee...

luar restoran ada org jual manisan..sedap!! org khazastan yang jual..

ni laa manisan dia
pas bfast...terus g summer palace, kat sini ada tasik yang besar...mengelilingi istana raja...istana ni tuk raja dulu2 berehat time musim panas...

kat summer palace tu ada dataran..so aktiviti warga tua pagi2 wat arobik kt situ...

ni laa tasik dalam summer palace..jabatan belakang tu kalo sape2 jalan akan panjang umo...so berebut2 laa kitaorg jalan...

pastu singah sekejap kat masjid tertua di Beijing...sembahyang kat situ...

esok nya lak..perjalanan kitaorg agak jauh...sebab nk g tembok besar cina...ni antara lebuhraya dorg....

masa perjalanan nampak laa komuter dorang lalu sebelah..(aceli aku suka gambar ni..hehe)

keadaan bandar dorg time pagi...

sebelum g tembok besar..singah dulu kilang jade...mcm2 bentuk jade ada...

pastu g makan..mkn byk2 sebab jap lagi nk panjat tembok besar....ni antara makanan yang dihidangkan...macam makanan kat mesia jee....

dah sampai...salah satu 7 keajaiban dunia...

mula2 sampai..semangat waja aku tinggi time tu...

pastu aku mula rasa gayat nk melangkah...dah mcm org tua aku naik tanga tu...terbongkok2 aku pegang besi belakang tu...
muka cuak dah tu...

akhirnya aku mampu daki sampai kat tanda merah tu jee..gayat sih...dah laa tanga dorg tak sama besar...penat gak...

pas panjat tembok besar, g lak kilang wat ubat tradisonal china..sing say..camtu laa bunyinya
pastu balik hotel....

esoknya kat forbidden city(cani kot ejaanya)..aku bergambar sakan tu...

ramainya org....dua jam tau kita org nk jalan...

ni antara bilik gundik2 raja....

tempayan ni lak tempat raja goreng manusia yang derhaka

time ni mmg susah nk tangkap gambar askar dorg...ni pun curi2 sib baik tk kena marah...sbb askar dorg mmg tekenal komunisnya...huhuhu

ni lak polis dorg...naik keter ni jee....

yg aku tgh dok posing ni singahsana maharaja dorg... tk leh masuk..duk luar jee

dah penat berjalan 2 jam, kitaorg g urut kaki..kat pusat sukan olimpik....so adalah 2-3 teknik dorg ajar petua sihatkan badan..teknik ni..aku dah lupe laa tuk apa...tp gitu laa gayanya tuk sihat..hukhuk

pastu tunggu show akrobatik...kita org antara paling awal yg sampai..pintu dewan tk bukak lagi kita org dah tunggu...tp bila time show sit tu penuh ngan org!!

antara show yang di show kan hehe...

pas penat jalan, aku balik hotel nk basuh baju...aku pesan kat dorg beli sabun kat makro...makro sebelah hotel kitaorg jee...ada 2-3 baju tk basuh lg...

esoknya lak aktiviti kitaorg shoping...tgk tu pagi2 bersepah org jual cakoi..kat mesia lak bersepah org jual nasi lemak...

sebelum g shoping...g dulu stadium sarang burung..tangkap gambar jee

sejuk time ni...angin pun kuat...

pastu g lak tempat wat teh...Dr. Tea..mahal ar tehnya lesap duit aku RM80 tuk botol kecik daun teh...sampai kat mesia wat pekasam jee...huhu

ptg...mula laa aktiviti shopping...kat sini aku beli cadar...

tuk ari tu masa shoping dah abis...sambung esok lak...

esok nya singah jap kilang wat sutera...yang aku sebok tarik tu kepompong ulat sutera yg nk di jadikan kain...pastu shoping lagi..time shoping aku tk amik pic. sebab masa yang diberi untuk beli barang amatlah terhad..kalo duk asik tangkap gambar jee...alamat balik tangan kosong laa aku...

time ni nk balik dah...sampai kat airport baru sebok nk check pasport...huhuhu sib baik semua lengkap...Bye Beijing....tata

Tiada ulasan: